کشورهای صاحب سبک در صنعت چاپ و بسته بندی حداقل ۷۰ درصد کیفیت ایدهآل یک محصول چاپی را وابسته به قبل از چاپ میدانند. متاسفانه در کشور ما این موضوع از دید مسئولین چاپ و بسته بندی از اهمیت کمی برخوردار است. همین امر باعث کندی رشد صنعت چاپ و بسته بندی گردیده است. کم اهمیت جلوه دادن بخش قبل از چاپ به جایی رسیده که بخش چاپ (چاپخانهها) تولید یک محصول ایدهآل را فقط به خودشان اختصاص دهند. امید است که بتوانیم در این بخش دانش خود را در خدمت ارتقای این صنعت مهم در کشور بهکار گیریم.
تمامی ایدهها و برنامههایی که گروه قبل از چاپ انجام دادهاند، با استفاده از ماشینآلات چاپ و زیر نظر ناظر چاپ اجرا خواهد شد.
برای تولید یک محصول ایدهآل، به کار گرفتن خدمات پس از چاپ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و یکی از مولفههای مهم در زیبایی بسته بندی محسوب میشود. جالب است بدانید این امر مهم از خلاقیت و نوآوری و بهکار بردن این امکانات توسط اتاق فکر گروه قبل از چاپ نشات میگیرد.
بنابراین مهر تاییدی است بر نظر کشورهای پیشرفته صنعت چاپ و بسته بندی که حداقل ۷۰ درصد سطح کیفیت را به قبل از چاپ اختصاص دادهاند و این ابزارها و ماشین آلات هستند که در خدمت مغز متفکر و خلاق انسانها هستند.
انواع سلفون: سلفون مات، سلفون براق، سلفون حرارتی، سلفون واتربیس
انواع یو وی (UV): یو وی موضعی، یو وی سیلندری، یو وی سیلک، یو وی شنی
امباس (EMBOSS): امباس طرحدار، امباس برجسته، امباس کلیشهای
هات فویل: هات فویل طلاکوب، هات فویل نقره کوب
دایکات: DIECUT Bobst، DIECUT letter press
جعبه چسبانی: Lock Bottom
از جمله خدمات شرکت نماد ایران، چاپ است. این صنغت به عنوان یکی از ملزومات در حوزه بسته بندی است که به سه بخش اصلی و اساسی تقسیم بندی میشود که باید هر مرحله به درستی انجام گیرد تا نتیجه چاپ با کیفیت و بدون نقص باشد.
در بسته بندی محصولات خود، از محکم و ایمن بودن آن اطمینان حاصل نمایید، زیرا برای مشتریان مهم است که محصولی که میخواهند خریداری نمایند قبل از خرید به آن آسیبی نرسیده باشد. بهتر است این گونه بیان شود، بسته بندی همانند هر طراحی منحصر به فردی باید یک داستانی در مورد محصول را بیان نماید. بدین صورت مشتری آگاه میشود که این محصول چه چیزی است؟ آیا نیازش را برطرف میکند؟ و چگونه باید از آن استفاده نماید؟
بنابراین قبل از شروع طراحی بسته بندی محصول خود لازم است به سه سوال زیر پاسخ دهید:
در واقع برای موفقیت در فروش و طراحی بسته بندی لازم است بدانید محصول شما چگونه به فروش میرسد. اگر محصول شما میخواهد در قفسه های فروشگاه قرار گیرد باید بسته بندی جذاب و خاص داشته باشد تا مشتری با دیدن آن ترغیب به خرید شود. با پاسخ به این سوالات، به راحتی میتوان در مورد سایر عوامل موثر برای یک بسته بندی خوب و جذاب تصمیم گیری نمود.
پس از آن که اطلاعات لازم همچون فونت مناسب، متن، تصویر جذاب، شناسایی مشتری، رنگ بسته بندی، گرافیک، بودجه و .... برای طراحی بسته بندی محصول را جمع آوری نمودید، اکنون زمان آن رسیده است که در مورد داستان طراحی بسته بندی محصول خود بیاندیشید. در واقع با انتخابهایی که در مورد طرح بسته بندی خود انجام میدهید، داستان بسته بندی برند شما ایجاد میشود.
بسته بندی شامل: بسته بندی بیرونی، بسته بندی داخلی و بسته بندی محصول است. باید بررسی نمایید که محصول شما کدام یک از این سه بسته بندی را نیاز دارد.
بسته بندی بیرونی همان بسته بندی است که مشتری در نگاه اول میبیند و محصول را از عوامل آسیب زا محافظت میکند. این لایه از بسته بندی می تواند جعبه مقوا، کیسههای پارچهای و ..... باشد. بسته بندی داخلی ممکن است برای حفظ طراوت کیسهای باشد تا محصول با اطمینان در بسته بندی خارجی قرار گیرد. بنابراین هر یک از این لایهها به داستان طراحی بسته بندی محصول شما میتواند کمک نماید.
بسته بندیها انواع مختلفی دارند که باید با توجه به نوع محصول خود و معیارهای خود یکی از آنها را انتخاب نمایید. بسته بندی جعبه مقوایی، پلاستیکی، شیشهای، پارچهای و .....
با پاسخ به سوالاتی همچون چه کسی و از کجا محصول شما را خریداری میکند، می توانید معماری اطلاعات و تکنیک های بسته بندی محصولات خود را بسازید. یکی از مهمترین مواردی را که میخواهید مشتریان درباره بسته بندی محصول شما بدانند را انتخاب نمایید و به آن عامل در طراحی بسته بندی خود بیشتر توجه نمایید. بنابراین بسته بندی محصول شما باید خاص باشد تا مشتری زمانی که محصول شما را به یاد میآورد و یا آن را به دوستان خود معرفی میکند، خاص بودن بسته بندی شما را به یاد آورد. این کار سبب میشود، در ذهن مخاطب ماندگار شوید. به این ترتیب اهمیت بسته بندی در تبلیغات نیز مشخص میشود.
قبل از قطعی نمودن طرح بسته بندی محصول خود، اطمینان حاصل نمایید که بسته بندی از دید ذینفعان و افرادی که حتی اسم محصول شما را نشنیده اند، جذاب است. با نظر سنجی از آنها در صورت نیاز میتوانید تغییرات جزئی بر طرح بسته بندی خود ایجاد نمایید. بازخوردها میتوانند به شما کمک بسیار شایانی نمایند تا بتوانید نقاط ضعف بسته بندی را که از دید شما پنهان بوده است را بیابید.
شما اکنون در مورد طراحی بسته بندی محصول خود تصمیم گرفته اید و زمان چاپ طرح رسیده است.
با توجه به اینکه پس از طراحی بسته بندی محصول، چاپ آن اهمیت بسیار بالایی دارد. ضروری است در مورد نحوه چاپ و بسته بندی محصول خود انتخاب درستی داشته باشید. بنابراین در ادامه انواع چاپ بسته بندی محصولات بیان شده است.
روشی مدرن برای چاپ است که در آن اطلاعات مربوط به طرح به صورت دیجیتالی به چاپگر ارسال میشود و هر قطعه بسته بندی به صورت جداگانه از طریق چاپگر اجرا میشود. چاپ دیجیتال برای کارهایی کوچک و دورهای کوتاه بسیار مناسب است. به عنوان مثال چاپ طرح بر روی لیوان، خودکار، لباس، بنر و ... از نمونه چاپهای دیجیتال هستند. چاپ دیجیتال به دلیل کیفیت بالایی که دارد، به عنوان چاپ حرفهای شناخته شده است و برای کسب و کارها دارای اهمیت بالایی است. از این نوع چاپ برای محصولات با تیراژ پایین استفاده میکنند. هزینه چاپ دیجیتال نسبت به چاپ افست بالاتر است، اما مراحل چاپ آن نسبت به چاپ افست کمتر است و همین تعداد کم بودن مراحل چاپ سبب شده است کسب و کارها از زیاد بودن هزینه چشم پوشی نمایند. کسب و کارهایی که برای چاپ بسته بندی محصولات خود زمان کمی دارند، چاپ دیجیتال مناسب ترین گزینه برای آنها است، زیرا در لحظه میتوان چاپ را انجام داد. به دلیل آن که در تیراژ پایین چاپ انجام میشود، میتوان طرحهای دلخواه را به صورت نمونه چاپ نمود و بهترین آنها را انتخاب کرد.
یکی دیگر از روشهای چاپ، چاپ افست است. در این نوع چاپ صفحات طراحی در چهار رنگ (CMYK) چاپ میشوند. این صفحات با استفاده از یک چاپگر بزرگ و صنعتی چاپ و اجرا میشوند. از این چاپ برای چاپ بسته بندی محصولاتی همچون مواد غذایی، مواد دارویی و .... استفاده میشود. چاپ افست دارای هزینههای زیادی برای تنظیم شدن است، اما در حجمهای بزرگ (معمولاً بیش از ۱۰۰۰ قطعه یا بیشتر) از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفهتر است. بنابراین بهترین گزینه برای چاپ در تیراژ بالا، چاپ افست است. چاپ افست به منظور بسته بندی بر روی سطوح PVC، سلفون، متالایز و مقواهایی با حجم ۴۰ الی ۸۰۰ گرمی کاربرد دارد.
بنابراین نباید از تاثیر طراحی بسته بندی محصولات در موفق بودن میزان فروش محصولات خود غافل شوید، زیرا اولین چیزی که مشتری در نگاه اول میبیند بسته بندی محصول است که او را ترغیب به خرید مینماید.
بسته بندی یکی از مهمترین عوامل موفقیت در فروش محصولات هستند، زیرا از دیدگاه مشتری بسته بندی محصول، نمای بیرونی آن است. هر چه در طراحی بسته بندی از رنگ، فونت و گرافیک مناسب و جذابتری استفاده شود، احتمال فروش محصولات برند شما نیز افزایش خواهد یافت.